Volvo 480 ES Cabriolet

W roku 1986 Volvo Nederland wprowadziło nowy samochód 480 ES. Byl to samochód w stylu starego Volvo P 1800 ES, sportowe auto z dużym bagażnikiem. Samochód odniósł wielki sukces. Sprzedano ponad 12 000 egzemplarzy.

volvo-480es-cabrio-prototype-02

Seria Sport była szczególnie popularna w Anglii i we Włoszech. Japończycy byli poważnie zainteresowani wersją z automatyczną skrzynią biegów. Czterocylindrowy silnik został opracowany specjalnie do tego samochodu przez Renault i mógł być wyposażony w turbosprężarkę. Niemal od samego początku istnienia samochodu planowano budowanie go i w wersji kabriolet. Już po tygodniu od premiery auta w Genewie w studio firmy Volvo stal model z otwartym dachem. Szef projektantów Rob Koch a jego koledzy przerobili coupé na kabriolet. Jednak grube ryby w Szwecji nie chciały słyszeć o otwartym Volvo, uważając, że taki samochód nigdy nie będzie dość bezpieczny. W tej sytuacji Koch i jego zespół (jacy byli odpowiedzialni za całą serię 400 samochodów) zbudowali coupé z odsuwanym, szklanym dachem. Jednak zarząd w Szwecji nie był dumny z produktów i mimo wcześniejszego nastawienia wyraził zgodę na budowę kabrioletu. W każdym razie samochód miał odpowiadać wysokim standardom bezpieczeństwa Volvo i musiał być zaopatrzony w bardzo solidny kabląk bezpieczeństwa. Wzmocniono skorupę coupé i wysiano ją do firmy ASC (American Sunroof Company), eksperta w tej dziedzinie, by przebudować ją na kabriolet. W grudniu 1987 roku w Arizonie Koch wsiadł do samochodu, by przeprowadzić jazdę próbną. Pod względem mechanicznym kabriolet niczym nie różnił się od coupé. Większość elementów karoserii było zamiennych, co znacznie obniżało koszty produkcji. Pokrywa komory dachu wykonana była z tłoczonego tworzywa sztucznego.

volvo-480es-cabrio-prototype-01

Narzędzia do produkcji kabrioletu pochodziły z angielskiej firmy Motorpanels. Winylowe osłony i ramy zostały dostarczone przez Tickforda, a skórzaną tapicerkę produkowano w Belgii.

Kochowi udało się zbudować kabląk, który Szwedzi nie tylko zaaprobowali, lecz który nadawał pojazdowi także atrakcyjny wygląd. Kabriolet Volvo 480 ES został zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie w 1990 roku.

Zwiedzający podziwiali samochód, a sprzedawcy Volvo przyjęli kilkadziesiąt zamówień, lecz niestety, modelu tego zupełnie nie zaczęto produkować seryjnie. Czyżby Volvo wciąż obawiało się o bezpieczeństwo?


221_volvo_480_08b