Spiess TC 522

Spiess TC 522 mial imponującą premierę na lotnisku we Frankfurcie 22 września 1992 roku. Dziennikarzy posadzono na drewnianej trybunie, naprzeciw ogromnego Jumbo Jęta. 36-letni Robert Spiess otworzył dziób samolotu, gdy mial już pewność, że wycelowano w niego kamery. W czeluściach samolotu ukazał się Spiess TC 522.

autowp_ru_prochie_spiess_tc_522_7

Pod koniec lat 80. ceny luksusowych samochodów osiągnęły nienotowa-ne pułapy. Robert Spiess chciał to wykorzystać. Takie instytucje jak Jaguar, Ferrari czy McLaren sprzedawały swoje XJ 220, F40 i F1 jak świeże bułeczki po niezwykle wysokich cenach. 45-letni Karl-Heinz Knapp otrzymał więc zamówienie na zbudowanie nowego supersamochodu. Tak powstał Spiess TC 522 (?TC”=Turbo, ?5″=5.0 litrów, „22”=2+2). W samochodzie mieści się dwoje dorosłych i dwoje dzieci. Skorupowa, lekka karoseria jest stworzona z włókna węglowego i pięknie wykończona. Podwozie waży 150 kilogramów, a ka-Prototyp nie mial nawet silnika. roseria zaledwie 55 kilogramów. W razie wypadku pasażerowie są chronieni przez stalową klatkę. Karoseria z włókna węglowego nie będzie się wówczas wgniatać, lecz rozsypie na kawałki niczym szkło. Podwozie i zawieszenie Spiessa są porównywalne z samochodami Formuły 1. Skrzynia biegów została zbudowana specjalnie dla Spiessa przez angielską firmę X-Trac i jest sześć biegów zmienianych przy pomocy przycisków umieszczonych na kole kierownicy. Pochodzący z Corvette silnik umieszczono przed tylną osią. Silnik ten nie przypomina jednak żadnego ze standardowych produktów Chevroleta. Wyposażono go w dwie turbosprężarki i jest moc 500 KM oraz moment obrotowy 600 niuto-nometrów przy 2500 obrotów. ?Tak więc samochód ten nadaje się do codziennego użytku”, jak powiedział Spiess na konferencji prasowej. Z technicznego punktu widzenia Spiess jest autem bardzo ważnym. Pedał gazu ma uktad hydrauliczny, a wysokość wszystkich pedałów można elektrycznie wyregulować. Samochód ma dobre rozwiązania układu kierowniczego. Przednie kola nie są skręcane za pomocą drążków, lecz stalowych linek. Na desce rozdzielczej auta zamiast zwyczajnych zegarów umieszczono niewielki wyświetlacz. Samochód nie ma wewnętrznych lusterek. Zamiast tego Spiess ma kamerę zainstalowaną w jednym z tylnych świateł. Przesyła ona obraz na niewielki ekran na desce rozdzielczej.

Podczas premierowej konferencji prasowej Spiess nie jeździ! jeszcze o własnych siłach, lecz według Roberta Spiessa w niedługim czasie miały nastąpić jazdy próbne po drogach. Samochód zaprezentowano publiczności w marcu 1993 roku. Później prototyp został zniszczony w czasie testu zderzeniowego. Wyprodukowano jednak dość części, by złożyć aż osiem samochodów. Niestety, od tamtej pory nie dochodziły do nas żadne wieści od Roberta Spiessa.

spiess-01

Ku naszemu wielkiemu zdziwieniu samochód pojawił się na IAA we Frankfurcie w 1997 roku. Obok Spiessa TC 522 zaprezentowano drugi model – Spiess C 522. Samochód ten został wykonany przez firmę Roberta Hillmanna Spiess Fahrzeugbau w Wołfratshausen, w pobliżu Monachium. Model ten był zwykły silnik V8 o mocy ?zaledwie” 340 KM zamiast skomplikowanej jednostki napędowej z dwiema turbosprężarkami. Nowy producent widział przyszłość tego pojazdu nieco bardziej realistycznie niż jego poprzednik. Robert Spiess zaplanował serię 100 samochodów, zaś Hillmann zadowoliłby się ?może około 20 egzemplarzami”. Zmianie uległy także ceny. Oryginalny TC 522 kosztował co najmniej 760 000 marek niemieckich. Nowy C 522 oferowano za 198 000 marek. Za tę cenę klient otrzymywał również radio ze zmieniarką CD oraz system nawigacji satelitarnej firmy Siemens.

Mimo to nowy producent nie był do końca pewny swego. W czasie IAA oświadczył: ?Planujemy utworzenie spółki akcyjnej z kapitałem dwóch milionów marek. Każdy, kto zechce do nas dołączyć i kupić akcje, będzie mile widziany…”. Tymczasem możemy niecierpliwie oczekiwać na rozpoczęcie produkcji seryjnej.

spiess_tc-522-1992_r7