Spatz

Inżynier Harald Friedrich wraz z wytwórnią motocykli Victoria w 1956 roku zalożyf nową firmę nazwaną Bayerische Automobil Werke (BAW). Nowe przedsiębiorstwo zamierzało budować nowe samochody sportowe, tańsze od Volkswagena Garbusa. Ponieważ opracowanie całkowicie nowego samochodu pochłonęłoby duże ilości czasu i pieniędzy, zdecydowano się zakupić licencję do Brutsch 200 Spatz.

prochie_spatz_3

Pierwszy prototyp miał plastikową karoserię i trzy koła. Pojazd nie miał podwozia. Silnik wraz z zawieszeniem tylnego kola byl w nim przyczepiony do karoserii. W ciągu jazdy próbnej Friedrich zgubił cały tylny zespół. Nad konstrukcją zlitował się osiemdziesięcioletni profesor, ekspert motoryzacyjny Hans Led-winka i zaprojektował szkieletową ramę zawieszenia z pólosiami tylnych kól. Prototyp został zaprezentowany na wystawie samochodowej we Frankfurcie w 1955 roku, gdzie zwrócił na siebie uwagę. Był to pierwszy niemiecki samochód sportowy z karoserią z tworzyw sztucznych. W otwartym pojeździe było dość miejsca dla trzech osób będących na kanapie długości 145 centymetrów. Były one więcej miejsca na nogi, ponieważ silnik znajdywał się z tyłu. Biegi zmieniano dźwignią umieszczoną na kolumnie kierównicy. Spatz nie mia! drzwi, więc po założeniu brezentowego dachu trudno się było do niego dostać lub z niego wysiąść.

Victoria_1957

W 1957 roku, kiedy Friedrich postanowi! wycofać się z interesu, zbudowano 859 samochodów. Jego partner, wytwórnia Victoria, przedstawiła wówczas nowy model, tym wraz z dwojgiem drzwi. W lutym 1958 roku sprzedano kolejnych 729 sztuk modelu Victoria 250. Pojazdy były napędzane przez silnik Victoria o pojemności 246 centymetrów sześciennych. Victoria miała nowe, elektromagnetyczne sprzęgło. Wciśnięcie dźwigni powodowało zmianę biegu. W lutym 1958 roku zakłady Victoria dostarczyły ostatni samochód. Zbudowano jeszcze kilka innych prototypów pod nazwą ?Burgfalke 250 Export”.


1958-burgfalke-fb2501