Renault 4CV

22 października 1940 gestapo aresztowało Louisa Renaulta. Mial on rzekomo ukrywać w naszej posiadłości w Herqueville broń, ztoto i biżuterię. 63-letni Renault przyznał się do tego właśnie po ponad sześciogodzinnym przesłuchaniu. Później zmuszono go, by przez cztery lata działał w Niemczech.

renault-4cv-1947--deb7a4

W 1939 roku Renault zatrudniał ponad 40 000 pracowników, którzy zbudowali wówczas 17 802 samochody. Linie produkcyjne z samochodami osobowymi zatrzymano w 1940 roku. Duża ilość robotników została później wywieziona do Niemiec na roboty przymusowe. Ci, którzy zostali we Francji, budowali czołgi dla armii niemieckiej. Jednym z tych szczęśliwców, którym pozwolono pozostać w Billancourt, był Fernand Picard. W latach 1928-1935 Picard pracował dla Delage. Później byt szefem działu rozwojowego u Renaulta. Pierwsze powojenne konstrukcje tej firmy zeszty z jego deski kreślarskiej w 1941 roku. Był wśród nich samochód rozmiarów Citroena Traction Avant oraz malutki samochodzik, wyglądający nieco jak niemiecki ?Kraft durch Freude Wagen”, znany później jako Volkswagen Garbus. Oczywiście cała rzecz była utrzymywana w tajemnicy, zarówno przed Niemcami, jak i przed Louisem Renaultem, który wydawał się nie być w pełni zdrowia psychicznego. Pod koniec 1941 roku Picard zgromadził wszystkie niezbędne części nowego samochodu i nazwał ten typ 4CV. 7 lutego 1942 roku silnik oraz hydrauliczne hamulce zostały poddane próbom. 3 marca 1942 roku fabryka Renaulta została zbombardowana przez RAF, lecz niewielki silnik i samochody osobowe przetrwały atak. Pierwsza jazda Renaulta 4CV odbyła się 26 kwietnia 1942 roku. Dwudrzwiowe nadwozie pomalowano na jasnozielony kolor.
Większość świadków uznała, że samochód ma dość szkaradny wygląd. Renault 4CV miał zbyt wysoki przód i niezbyt ładny tył. Picard zaczął wszystko z nowa. Zakłady zostały zbombardowane po raz drugi 4 kwietnia 1943 roku, tym razem przez Amerykanów. Jednak 4CV ocalał i można było zbudować drugi prototyp z bardziej atrakcyjną karoserią.

Renault_4CV_1948

23 sierpnia 1944 roku Amerykanie wyzwolili Paryż. Zaledwie miesiąc później, 23 września, Renault został aresztowany pod zarzutem kolaboracji. Zmarł on 24 października 1944 roku w bardzo tajemniczych okolicznościach, po 10 dniach pozostawania w nieprzytomności. 16 stycznia 1945 roku generał de Gaulle nakazat nacjonalizację koncernu Renaulta, który nosił z tej pory nazwę Régie Nationale des Usines Renault.

Renault_4CV_R_1062_Sport_1952

Pierwszy Renault 4CV został zaprezentowany podczas salonu samochodowego w Paryżu w październiku 1946 roku. Czterodrzwiowy pojazd został przyjęty entuzjastycznie jako samochód, na który wszyscy czekali. Był on dość duży dla całej rodziny, oszczędnie zużywał paliwo, był mocny i zwrotny. Zamówienia napływały masowo i wkrótce lista oczekujących była naprawdę długa, że realizacja zamówienia zajmowała dwa lata.
Pierwsze ?małe czwórki” były malowane w całości na żółto, gdyż takiej farby używali Niemcy do czołgów dla Afrika Korps. W Billancourt powstała najnowocześniejsza fabryka samochodów w Europie. Na jej terenie zbudowano 29 linii produkcyjnych o łącznej długości dwóch kilometrów. W trzydziestometrowej długości halach za pomocą 200 różnych rodzajów narzędzi realizowano 28 różnych procesów produkcyjnych. Teraz zaledwie dwóch ludzi wykonywało to, co wcześniej wymagało co najmniej 100 robotników. W roku 1949 Renault budował około 300 4CV dziennie, zaś w czerwcu 1954 roku liczba ta wzrosła do 500. Półmilionowy 4CV zszedł z taśmy produkcyjnej w kwietniu 1945 roku. Ostatni samochód opuścił fabrykę w Billancourt 6 lipca 1961 roku. Przez 15 lat zakłady wyprodukowały 1 150 550 egzemplarzy 4CV, czyli więcej, niż wyniosła całkowita produkcja firmy w latach 1898-1945.

1958-renault-4cv