Porsche 928

Porsche 928

Porsche 928, oznaczony na początku jako projekt ?K”, zaczął nabierać realnych kształtów zimą 1971 roku. Początkowe projekty oparte byty na zarysach modelu 911. Po wykonaniu wielu rysunków, zmianach i dyskusjach, wiosną 1972 roku zbudowano model, z pomocą którego przeprowadzono odpowiednie pomiary i zaprojektowano wnętrze auta. 19 listopada 1973 roku ukończono model w pełnej skali, który mogli oglądać akcjonariusze Porsche, oraz przewodzący im dr Ferry Porsche a jego siostra – Dorothea Porsche.

Porsche 928

Niestety, właśnie w owym czasie świat pogrążył się w kryzysie energetycznym, który bardzo mocno dotknął przemysł samochodowy. Konstruktorzy w Porsche uznali, ze warto zastanowić się nad różnymi zmianami w koncepcji samochodu i ze być może auto w pełni czteroosobowe będzie było większe możliwości na szybko kurczącym się rynku niz planowane 2 + 2.

Mimo to w roku 1977 zakończono realizację projektu według koncepcji 2+2, choć wprowadzono wiele drobniejszych zmian. W międzyczasie wybrano i przygotowano silnik. Choć brany był pod uwagę silnik V6, ostatecznie zdecydowano się na naszą jednostkę V8.

Po zbudowaniu kilku prototypów oraz długich próbach w warunkach zimowych i letnich model 928 został zaprezentowany na salonie samochodowym w Genewie i jeszcze jesienią tego samego roku rozpoczęto masową produkcję.

Porsche 928

Samochód miał silnik z przodu. Skrzynia biegów i oś napędowa znajdywały się z tylu. Zastosowano wysuwane światła, które po wciągnięciu chowały się w masce. Przedni i tylny zderzak stanowiły integralną część karoserii. Wbudowano w nie resztę świateł.

Z upływem czasu pojawiały się kolejne wersje samochodu i tak, po modelu oznaczonym 928S, w 1984 roku pojawił się model 928S2. W roku 1987 samochód był nie tylko wyższy numer 928S4, ale również i większy silnik o pojemności 5 litrów. Choć na dalekich etapach jego rozwoju do samochodu dodawano spojlery i skrzydła, jego podstawowe kształty nie uległy zmianie. W 1990 roku pojawił się samochód czteroosobowy wykonany specjalnie dla Ferry’ego Porsche oraz wersja z turbodoładowaniem dla dr. Ernesta Fuhrmanna, który stosowałem w firmie jako inżynier, po czym został jej prezesem.

Produkcję samochodu zakończono w roku 1995, choć w bieżącym roku zbudowano jeszcze kilka egzemplarzy. Ostatnim byt model 928 GTS z silnikiem o pojemności 5.4 litra o mocy 350 KM. Można go rozpoznać po rozszerzonych nadkolach, tylnym spojlerze z oznaczeniem barwnym i obręczach ze specjalnego stopu. Gdy samochód ten pojawił się po raz pierwszy, był na tyle odmienny od innych Porsche, że opinia publiczna nie chciała go zaakceptować. Nie stanowił to samochód sportowy, czym w jej przekonaniu musi być każdy Porsche, jak na przykład obszerny 2+2 Grand Tourer. Nowy samochód produkowano jednak przez 18 lat a nawet dzisiejsze pojazdy noszą ślad stylu Porsche 928.


Porsche 928