Dodge Viper

dodge_viper?Zbliżając się, zachowaj ostrożność!” – ostrzegają reklamy Dodge’a Vípera i nietrudno zrozumieć, dlaczego. Model ten jest obecny na rynku już od paru lat i gdy pojawił się po raz pierwszy, wzbudził niemałą sensację. Jego agresywny wygląd i potężny, choć lekki ośmiolitrowy silnik V10 zaliczają go do klasyki amerykańskich samochodów sportowych.

Od chwili, gdy przedstawiono go jako samochód studyjny, w 1989 roku, na North American International Auto Show w Detroit, Dodge Viper podbił serca i wyobraźnię entuzjastów na całym świecie. Zdobył także laury na torze jako trzykrotny champion FIA GT2 i Le Mans.

Gdy w roku 2003 kompletnie przeprojektowywano Dodge’a Vípera, wprowadzono ponad sto zmian i ulepszeń w podwoziu, hamulcach, zawieszeniu, oponach, silniku, przeniesieniu napędu, w kabinie, w systemach elektronicznych i kilkunastu częściach nadwozia. Jednak Viper zachował tradycyjny układ z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła z sześciostopniową skrzynią biegów. Duzą uwagę poświęcono stworzeniu rajdowego podwozia z niezależnym zawieszeniem czterech kół, szerokimi oponami i kołami zapewniającymi doskonałą przyczepność oraz dużymi, skutecznymi hamulcami. Rajdowa, dwuosobowa kabina wyposażona jest w bardzo funkcjonalną deskę rozdzielczą z obrotomierzem i prędkościomierzem wyskalowanym do 354 kilometrów na godzinę, zainstalowanymi w centralnej części.

Nowa wersja układu przeciwpoślizgowego Vipera, wprowadzona w modelach z roku 2001, w samochodzie nowej generacji została ulepszona. Użycie nowego aluminiowego bloku silnika z większymi średnicami cylindrów zapewniło wzrost pojemności z 8 do 8.23 litra i zwiększyło moc silnika V10 do 500 KM przy momencie obrotowym 712 niutonometrów.

Nowy Dodge Viper SRT-10 z 2003 roku, choć zachowuje stylizację studyjnego Dodge’a Vipera GTS/R, przedstawionego w 2000 roku na North American International Auto Show, jest ekstrawaganckim, nisko zawieszonym kabrioletem.

Obniżone linie maski silnika, zaokrąglone błotniki oraz głębokie wcięcia po bokach, choć wywodzą się z klasycznego oryginału, wprowadzają Vipera w XXI wiek. Ulepszona aerodynamika i oprofilowanie u dołu poprawiają osiągi auta. Wkrótce u boku Dodge’a Vipera SRT-10 Convertible zadebiutuje Viper Competition Coupé.

Nowy samochód od początku będzie poważną konkurencją dla innych. Zostanie on wyposażony w nadwozie typu coupé z materiałów kompozytowych i będzie oparty w dużym stopniu na samochodzie studyjnym Dodge Viper GTS/R, przedstawionym w roku 2000 na North American International Auto Show. Będzie tez miał wyścigowe podwozie oparte na kabriolecie Dodge Viper SRT-10, model z 2003 roku. Choć Competition Coupé wywodzi się z kabrioletu SRT-10, ma o 20 KM większą moc (520 KM) i o 20 niutonometrów wyższy moment obrotowy (732 niutonometry) w wersji szosowej. Zwiększenie mocy uzyskano dzięki sportowemu rozrządowi i podrasowaniu wydechu.