Buick 1953

buick

W roku 1953 zakłady Buicka święciły swoje pięćdziesięciolecie zupełnie nowym samochodem. Co roku Buick mówił o swoich modelach, że są ?zupełnie nowe”. Jednak ?nowość” często sprowadzała się do innego zderzaka lub większej popielniczki. Tymczasem w 1953 roku klienci wreszcie dostali za swe pieniądze coś innego. Nowe samochody miały nie tylko zupełnie nowe nadwozie, lecz także (w końcu) nowy silnik V8. Opracowanie nowego silnika górnozaworowego zajęło aż pięć lat. W jego rozwój od 1948 roku zakłady zainwestowały 60 milionów dolarów. Był on jednak wart tego zachodu. Silnik ten miał pojemność 5277 centymetrów sześciennych i stopień sprężania 8,8: 1 (najwyższa wartość ze wszystkich amerykańskich samochodów osobowych tego roku) oraz moc między 166 a 190 KM. Wykorzystywał on gaźnik dwu- lub czteroprzelotowy. Jednak znajome ośmiocylindrowe silniki rzędowe nie odeszły jeszcze w przeszłość. Można je było zamówić do samochodów 40 Special, najtańszej serii z rodziny Buicka. Ten dolnozaworowy silnik, o pojemności 4315 centymetrów sześciennych, miał moc 129 KM.

Ulepszono także automatyczną skrzynię biegów Dynaflow (w którą wyposażone było 80% Buicków), a system hamulcowy w wersji Roadmaster miał wspomaganie. W samochodach z silnikiem rzędowym pokrywę silnika wciąż można było otwierać z obu stron, lecz silnik V8 znajdował się już pod maską otwieraną w normalny sposób i umocowaną na zawiasach przy przedniej szybie. Klienci uznali, ze samochody są wspaniałe. Porzucili stare modele i pomogli Buickowi osiągnąć rekordowe obroty. W roku kalendarzowym 1953 sprzedano aż 485 353 samochody. Lepszy był tylko rok 1950, kiedy sprzedano 535 807 pojazdów. W 1952 roku sprzedaż wyniosła 321 048 samochodów, rezultat, który jak na owe czasy był wcale nie najgorszy.

Sprzedano aż 488 755 samochodów z roku 1953. Na tę liczbę złożyło się 217 624 samochody serii Special, 171 898 serii Super i 79 237 serii Roadmaster. Samochody tej ostatniej serii łatwo było rozpoznać dzięki czterem (a nie trzem) owalnym otworom w przednich błotnikach. Wśród samochodów z rocznika 1953 wyprodukowano 172 000 samochodów ze stałym dachem, 15500 kabrioletów i nieco więcej niż 2500 combi. Nowością tego roku był Buick, sportowy kabriolet mogący pomieścić sześć osób. W roku 1952 model ten był wciąż prezentowany na wystawach wyłącznie jako samochód studyjny. Jednak w roku 1953 były jeszcze inne powody do zadowolenia. Zmarł Józef Stalin, a Bill Halley po raz pierwszy zagrał rock’n’rolla. Skończyła się wojna w Korei, a 13 czerwca z taśmy montażowej zakładów Buicka zjechał siedmiomilionowy samochód.