BMW Z4

bmw_z4

BMW Z4 to ostatni z długiej linii doskonałych roadsterów i być może najładniejszy z serii. Pojawił się on na rynku amerykańskim w roku 2003, jeszcze zanim trafił na rynek w Europie. Istnieją dwie wersje Z4, 3.0i i 2,5i.

Oba silniki mogą być wyposażone w sześciobiegową elektroniczną skrzynię SMG, z systemem shift-by-wire. SMG umożliwia kierowcy zmianę biegów zarówno za pomocą konwencjonalnej dźwigni, jak i dwóch przycisków na kole kierownicy. Dzięki temu kierowca nie odrywa uwagi od prowadzenia pojazdu.

Inny system dostępny w wyposażeniu dodatkowym – DDC (Dynamie Drive Control) – za jednym naciśnięciem guzika pozwala w trybie sportowym wykorzystać maksymalną moc silnika wcześniej niż zazwyczaj, a pedał gazu staje się znacznie bardziej sportowy i powoduje bardziej dynamiczną reakcję silnika. By spożytkować lepszy refleks silnika zwiększono czułość kierownicy za pomocą zależnego od prędkości wspomagania zapewnianego przez system EPS (Electric Power Steering). Gdy samochód jest wyposażony w skrzynię SMG lub skrzynię automatyczną, system DDC powoduje, że biegi zmieniają się szybciej i przy wyższych obrotach.

Cechą, którą szczególnie docenią prawdziwi wielbiciele roadsterów, jest nowy, wyjątkowy ?system odgłosu silnika”, przeznaczony do modulacji i przenoszenia dźwięków z przedziału silnika do kabiny, dzięki czemu docierający do pasażerów odgłos ma wyjątkowo sportowy charakter.

W tym samochodzie firma BMW zastosowała po raz pierwszy wspomaganie elektryczne, a nie hydrauliczne. Ponieważ zachowanie się wspomagania kierownicy jest kontrolowane przez oprogramowanie, istnieje duża elastyczność w wyborze charakterystyki prowadzenia realizowanej przez system EPS. Z4 jest pierwszym otwartym BMW, w którym składany dach ma specjalny mechanizm, który zajmuje bardzo nie-

wiele miejsca, a dzięki swojej konstrukcji przednia sztywna część dachu przykrywa jego miękką część, polepszając przepływ powietrza wzdłuż karoserii. W rezultacie Z4 nie wymaga pokrywy na składany dach. Nowe, dwumiejscowe BMW jest jedynym roadsterem na świecie, który może być zakupiony z całkowicie automatycznym dachem. Podobnie jak w modelu Z8, także w Z4 w standardowym wyposażeniu są opony Runflat.

Z4 ma cały szereg dodatków, takich jak podwójne ksenonowe lampy przednie oraz dwa systemy HiFi zaprojektowane i przystosowane specjalnie do Z4, spełniające najwyższe wymagania melomanów.

Wbudowany w deskę rozdzielczą elektroniczny system nawigacyjny po raz pierwszy wykorzystuje czytnik DVD, a dzięki dużej pojemności pamięci można w niej zapisać szerszy obszar geograficzny. Ten profesjonalny system nawigacyjny ma chowany kolorowy monitor wykonany w najnowszej technologii, dzięki czemu zapewnia wyraźny odczyt danych. System nawigacyjny może być połączony z telefonem.

Wizualnie Z4 3.0i różni się od wersji z mniejszym silnikiem ciemnoszarym (zamiast czarnego) chromowaniem opraw przednich świateł, większymi owalnymi wylotami rur wydechowych, matowym (a nie czarnym) chromowaniem prętów osłony chłodnicy i kołami.