BMW Isetta

bmw_isetta

Pierwszymi samochodami wyprodukowanymi przez BMW po wojnie były modele 501 i 502. Te ogromne samochody z ciężkimi silnikami, sześciocylindrowym i V8, były poza zasięgiem większości społeczeństwa. W latach pięćdziesiątych w Niemczech istniało większe zapotrzebowanie na tanie środki transportu niż na samochody luksusowe. Jeśli BMW chciał zarabiać, musiał znaleźć na to inny sposób. Rozwiązanie pojawiło się na salonie samochodowym w Genewie, gdzie włoska firma ISO w roku 1954 przedstawiła swoją Isettę. Rok później BMW i ISO zawarły umowę licencyjną i w roku 1955 pierwsze BMW Isetta zjechały z taśmy produkcyjnej. Niemcy nie musieli wprowadzać we włoskich pojazdach zbyt wielu zmian. Wykorzystali własne silniki motocyklowe, o pojemności 250 centymetrów sześciennych, zamontowali światła przednie nad błotnikami, a pod przednią szybą umieścili emblemat BMW. Isetta miała tylko jedne drzwi, zajmujące cały przód samochodu. Kolumna kierownicy była przymocowana do wewnętrznej strony drzwi, które otwierały się na zewnątrz na zawiasie, umożliwiając dostanie się do środka. Silnik motocyklowy znajdował się przed osią tylną i przy pomocy łańcucha napędzał dwa tylne koła umieszczone obok siebie.  BMW Isetta nie miał mechanizmu różnicowego.

W roku 1959 BMW wyprodukowało  mocniejszą wersję – Isetta 300 – z silnikiem o pojemności 298 centymetrów sześciennych. Teraz zamiast 12 KM, pojazd miał 13 KM, jednak luka między małą Isetta a dużymi modelami serii 500 okazała się zbyt szeroka. Isetta nie znajdowała wielu nabywców, a sprzedaż dużych samochodów także okazała się niewystarczająca.BMW ponosiło straty. Z tego powodu w roku 1957 zaprezentowano model pośredni – BMW 600. Chociaż BMW 600 także należy uznawać za ?malucha”, było w nim dość miejsca dla niewielkiej rodziny. Zachowano pomysł przednich drzwi, lecz model 600 miał także drzwi boczne. Tylne koła nie były już umieszczone obok siebie, co wymagało zastosowania mechanizmu różnicowego. W pojeździe montowano podwójny silnik motocyklowy o pojemności 582 centymetrów sześciennych. Ponieważ silnik ten zapewniał moc blisko 20KM, ten niewielki pojazd osiągał prędkość niemal 100 kilometrów na godzinę, lecz mimo mocniejszego i co ważniejsze, cichszego silnika, model 600 pozostał ?maluchem” i nie mógł zapewnić tej samej wygody, co równie tani Renault 4CV czy Volkswagen Garbus. Z tej przyczyny jego produkcję wstrzymano w 1959 roku. Wówczas BMW przedstawiło model 700, który stał się podstawą do budowy wszystkich późniejszych konstrukcji.