Bentley Continental GT

bentley_continental_gt

Podczas salonu samochodowego w Genewie, 3 marca 2003 roku, firma Bentley Motors przedstawiła seryjną wersję nowego Continental GT, najszybszego Bentleya, jaki jeździł po drogach w 84-letniej historii firmy. Pierwsze tego typu samochody zostały dostarczone na rynek w Wielkiej Brytanii w październiku 2004 roku, a wkrótce potem trafiły na inne rynki.

Continental GT został zaprojektowany i zbudowany przez Bentleya w Crewe, a jego produkcja odbywa się w nowych zakładach. Continental GT jest pierwszym Bentleyem zaprojektowanym całkowicie z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości komputerowej.

Historia modelu Continental GT sięga sierpnia 1999 roku, kiedy Dirkvan Braeckel zaczął projektowanie zupełnie nowego Coupé Bentleya. Przed świętami Bożego Narodzenia projekt zatwierdzono do produkcji.

Celem było stworzenie samochodu równie obszernego, co największe coupé, oraz zapewnienie mu osiągów i właściwości najbardziej dynamicznych superaut na świecie, przy zachowaniu jak najmniejszych wymiarów. Sekretem Continentala GT jest jego niewiarygodnie zwarty silnik. Dzięki schodkowemu ustawieniu cylindrów W12 jest najkrótszym dwunastocylindrowym silnikiem na rynku. Jednostkę wyposażono w turbosprężarki 3K. Po raz pierwszy w Bentleyu napęd jest przekazywany na wszystkie cztery koła. Pierwszy raz zastosowano też sterowaną manetką sześciobiegową sekwencyjną automatyczną skrzynię biegów Tiptronic, zbudowaną dla Bentleya przez ZF, która umożliwia używanie konwencjonalnego trybu automatycznego lub bezsprzęgłowego trybu ręcznego.

Po znalezieniu się za kółkiem niezwykle łatwo jest przyjąć wygodną pozycję. Specjaliści od ergonometrii Bentleya zmierzyli zawodowych koszykarzy z Nowego Jorku, by upewnić się, że każdy kierowca, niezależnie od tuszy i wzrostu, będzie czul się w aucie wygodnie.

Poza imponującymi aktywnymi systemami bezpieczeństwa Continental GT ma cały szereg elementów bezpieczeństwa pasywnego, w tym dwie poduszki przednie, cztery poduszki boczne i dwie kurtyny boczne biegnące przez całą długość kabiny. W pasach na wszystkich czterech siedzeniach wykorzystano napinacze wstępne. Zgodnie z zamysłem samochód jest wyjątkowo sztywny. By to osiągnąć zastosowano najnowsze rozwiązania w technice zawieszenia, w tym innowacyjny układ podwójnego wahacza z przodu i wyjątkowo dobrze umiejscowioną wielozłączową oś tylną. Zamiast tradycyjnych amortyzatorów wykorzystano cztery amortyzatory powietrzne, z których każdy ma elektronicznie regulowany tłumik – regulowany automatycznie w taki sposób, że kierowca nawet nie zdaje sobie z tego sprawy. Hamulce mają nowe wentylowane tarcze z systemem przeciwpoślizgowym Boscha i wspomaganiem oraz układem rozdzielenia siły hamowania.

Przy powstaniu tego samochodu kluczową rolę odegrał właściciel Bentleya – Volkswagen AG. Dzięki dowodowi zaufania w postaci 500 milionów funtów, marzenia stały się rzeczywistością.